#WG2019 - "Det største vi noen gang har fått delta på"

Postet av Cindy Victoria Eriksen den 18. Jul 2019

Gymnastikk troppen i Fredrikshalds turnforening deltok forrige uke på World Gymnaestrada i Dornbirn i Østerrike. Festivalen er verdens største idrettsarrangement innen én idrett, og det deltok 18.000 gymnaster fra 65 land. Festivalen viser breddeidrett på sitt beste med laveste deltaker alder på 13 år og eldste deltaker var denne gangen ei sprek 88 åring fra Nederland.

Store felles tropper med flere hundre deltakere (minimum 200 deltakere på troppen) får oppvisning utendørs på en stor bane, mens de mindre troppene får oppvisning innendørs i minimum 9 haller samtidig. Selv om det er et breddearrangement så holder mange av troppene et meget høyt nivå.
 I tillegg har mange av troppene også har oppvisninger på arenaer i byer eller i nærområdene slik at tilfeldig forbipasserende også får se og oppleve den fantastiske atmosfæren og de fantastiske oppvisningene.

Nordisk Aften

I år stod Norges Gymnastikk og Turnforbund (NGTF) ansvarlig for Nordic Evening, det er en aftenforestilling der de beste troppene representerer landet sitt. Koreograf Gry Fredriksen laget ett fantastisk show av utvalgte tropper fra Norge, Sverige, Finland og Danmark.
Gymnastikk troppen til Fredrikshalds Turnforening var for første gang valgt ut til å delta og var en av tre norske tropper. De fikk åpne showet hvor tema var «Balanse i samfunnet» med inndelinger i nordens fire årstider. Jentene tok oppgaven på strak arm og gjennomførte feilfritt..
 Med over 5500 publikum, lysshow og magisk stemning kunne ikke dette bli annet enn suverent.

Troppen som deltok på Nordisk Aften

Særtropp oppvisning

I løpet av uken hadde Gymnastikk troppen i tillegg 3 oppvisninger med sitt eget program. Med en trygghet og glede kjørte de 35 jentene "Reach for the Stars" synkront og vakkert som instruktørene aldri tidligere har sett. Formasjoner og akrobatikk satt som ett skudd og alle storkoste seg på gulvet. Sammen med Bardufoss og Finnsnes utgjorde de Nor 10. Og Fredrikshaldjentene avsluttet hver av oppvisningene.  De turnet for fulle tribuner, hvorav de to siste dagene var mer enn perfekte.

Etter mange travle og lange dager avsluttet troppen denne fantastiske uken med shopping og sosialt samvær. Nå tar de en velfortjent ferie før nytt program og nye mål skal nå's.

Her kan du se mange fantastiske bilder fra World Gymnaestrada 2019: https://pictures.wg2019.at/